چرا از فلسطین حمایت می کنیم؟
حمایت از فلسطین مبتنی بر چند اصل است:
1- اصل اخوت انسانی : در بند 16 اصل سوم قانون اساسی کشورمان آمده است: تنظیم سیاست خارجی کشور باید بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بیدریغ از مستضعفان جهان باشد. لذا ما به عنوان یک ایرانی و به حکم انسان بودنمان وظیفه داریم که از مظلومان و مستضعفان عالم دفاع کنیم.
2- اصل غیرت و اخوت اسلامی : مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمین و محل عروج رسول اکرم (ص) در اشغال رژیم صهیونیستی است و در حال حاضر حضور اشغالگران صهیونیستی ، جهانیان را از برکت های این سرزمین محروم ساخته و آن را به مرکزی برای جنگ و ستم و اشغالگری و خونریزی و تجاوز به ملت ها و کشورهای منطقه و وسیله ای در جهت خدمت به استکبار تبدیل کرده و ده میلیون برادر دینی فلسطینی نیز به مدت 61 سال است که زیر یوغ ظلم و ستم اشغال و سرکوب هستند. لذا طبیعی است که جهان اسلام نسبت به سرنوشت قبله نخستین خود یعنی بیت المقدس و میلیونها انسان مسلمان بی تفاوت نباشد و برای رهایی آن از چنگال اشغالگران و حامیان فرهنگ و تمدن مادی قیام کند و اجازه ندهد که قبله ادیان توحیدی زیر چکمه اشغالگران و پیام آوران مادی گرائی آلوده شود.
3- اصل حمایت از دین: جامعه غربی به منظور نفوذ در منطقه غنی خاورمیانه و چپاول انرژی آن، دین اسلام را با توجه به ماهیت ضد استکباریش ، مانع رسیدن به اهداف استعمارگرایانه خود دیده و لذا اقدام به تاسیس پایگاهی به نام رژیم صهیونیستی در این منطقه کرده تا علاوه بر دستیابی به منابع مادی این منطقه ، دین اسلام را از میان بردارد و با ایجاد تفرقه و اختلاف در میان کشورهای اسلامی، اتحاد و یکپارچگی آنها را از بین ببرد. لذا یکی از فلسفه های وجودی اسرائیل، نابودی دین اسلام است. واجب است که برای حفظ دین مبین اسلام ، در مقابل این توطئه شوم ایستاد و با آن مبارزه کرد.
4- اصل منافع ملی: اسرائیل از زمان تاسیسش ، بحران و ناامنی در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده و مانع از سرمایه گذاری و رشد در این منطقه شده است و کشورهایی که در این منطقه قرار دارند با وجود اینکه روی طلای سیاه نشسته اند، بخاطر این بحران، رشد متناسب با منابع مادی خود را نداشته اند و جزء کشورهای جهان سوم محسوب می شوند. این ناامنی در ایران نیز باعث بالارفتن هزینه های امنیتی شده و بخشی از درآمدی که باید صرف رشد و آبادانی و ساخت کشور بشود، صرف مسائل امنیتی می شود. یعنی در واقع وجود بسياري از مشكلات اقتصادي و عقبماندگی خاورميانه به خاطر نبود امنيت است و به تبع آن ، وابستگی سیاسی كه مسبب اصلي آن وجود اسرائيل به عنوان ناامن كننده منطقه است، چرا که هرجا كه ناامني باشد خود به خود بسترهاي سرمايهگذاري و رشد در آن از بين خواهد رفت و ناچار سرمايهگذار ها به جايي سوق داده خواهند شد كه امنيت باشد. وجود اسرائيل اين كاركرد را براي غرب و آمريكا دارد كه علاوه بر اهرم فشار آنها بر كشورهاي منطقه، سرمايهگذاريها را نيز به سوی آمریکا و غرب سوق ميدهد و مانع از رشد اقتصادي خاورميانه ميشود.
امام خمینی (ره) نیز به همین دلیل، ريشههاي عقبماندگي و مشكلات اقتصادي خاورميانه، منطقه و ايران را در وجود اسرائيل مي داند و ميگويد : «تا زماني كه اين غده سرطاني از صفحه روزگار محو نشود، اين مشكلات حل نخواهد شد.»
لذا برای اینکه این منطقه رشد کند و توسعه یابد و امنیت در آن برقرار باشد، باید اسرائیل از این منطقه حذف شود و فلسطینیان برای حذف اسرائیل در خط مقدم جبهه قرار گرفته اند و ما در واقع با کمک به فلسطین، خط مقدم کشورهای منطقه و جهان اسلام را تقویت می کنیم.
5- اصل کسب نفوذ سیاسی در منطقه : منافع ملی کشورمان ایجاب می کند که ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین و بانفوذترین کشورهای خاورمیانه که دارای موقعیت استراتژیکی است، نسبت به مسائل به وجود آمده در منطقه بی تفاوت نماند و نفوذ حیاتی خود را بر اساس توسعه رابطه با جوامع مسلمان گسترش دهد.
ابوالفضل رافعی